Implementasi Kurikulum 2013 pada Pembelajaran Matematika
Keywords:
implementation, 2013 curriculum, character educationAbstract
Implementing the 2013 Curriculum in Indonesia aims to improve the quality of national education by emphasizing the development of students' abilities. The curriculum integrates character education, 21st-century skills, and a student-centered approach to learning. The study analyzed various aspects of implementing the 2013 Curriculum, including teacher preparation, supporting facilities, learning methods, and implementation challenges. The data is found through existing articles. The study's findings show that while the pedagogical approach and student engagement have improved, especially in mathematics learning, some main obstacles still need to be addressed, including lack of teacher training, limited facilities and infrastructure, and resistance to curriculum changes. The study recommends improvements to teacher training, appropriate infrastructure support, and ongoing assessments to ensure a robust implementation of the 2013 curriculum.
References
Budi, S., Utami, I. S., Arnez, G., Yulita, M., Saputri, W., Implementasi Kurikulum 2013 Bagi Peserta Didik Berkebutuhan Khusus. Educatio: Jurnal Ilmu Kependidikan. 17 (2).
Dewanti, S. S. (2018). Keterlaksanaan Penilaian Kompetensi Keterampilan Pada Pembelajaran Matematika Berdasarkan Kurikulum 2013. Jurnal Derivat: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 5(1), 59-68.
Eriawan, A. P., Syamsurizal, S., & Kamid, K. (2017). Proses Internalisasi Nilai-nilai Karakter pada Pembelajaran Matematika di MAN Insan Cendekia Jambi dalam Konteks Kurikulum 2013: The Process of Internalizing Character Values in Mathematics Learning at MAN Insan Cendikia in the 2013 Curriculum Context. Edu-Sains: Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, 6(2), 31-36.
Fatra, A. & Maryati, T., K. (2018). Implementasi K13 pada Pembelajaran Matematika dalam Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis dan Kreatif.Institutional Repository UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
Febriani, A. & Sesrita, A. (2024) Tantangan dan Solusi Guru dalam Merancang RPP Kurikulum 2013. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar. 2(1).
Hardianty, M., Septian, A., Raya, J. P., & Cianjur, B. (2020). Analisis faktor penyebab kesulitan belajar matematika pada siswa sma terhadap implementasi kurikulum 2013. UNION: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 8(2), 301-310.
Jumaeri., Muhaemin., Taqwa. (2021). Implementasi Kurikulum 2013 Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. IQRO: Journal of Islamic Education. 4(1) Palopo.
Kosassy, O. A. (2017). Analisis konsep dan implementasi kurikulum 2013. Jurnal PPKn & Hukum.12 (1).
Kurniasih, N. (2018). Implementasi Kurikulum 2013 dan Pembelajaran PAI. Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal, 3(2), 157-168.
Kusnadi, D., Tahmir, S., Minggi I. (2014). IMPLEMENTASI KURIKULUM 2013 DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI SMA NEGERI 1 MAKASSAR. MaPan : Jurnal Matematika dan Pembelajaran. 2(1).
Lestari, D. F. (2022). Problematika Implementasi Kurikulum 2013 dalam Pembelajaran Matematika di Tingkat Sekolah. Jurnal PEKA (Pendidikan Matematika), 6(1), 66-76.
Mastur, M. (2017). Implementasi Kurikulum 2013 dalam pelaksanaan pembelajaran di SMP. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4(1), 50-64.
Mowendu, A. L., Slameto, S., & Dwikurnaningsih, Y. (2019). Evaluasi implementasi kurikulum 2013 pada mata pelajaran matematika di smp negeri. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 6(1), 74-88.
Ningrum, E. S., & Sobri, A. Y. (2015). Implementasi kurikulum 2013 di sekolah dasar. Jurnal Manajemen Pendidikan, 24(5), 416-423.
Nur, F., Fitria, F., Latuconsina, N. K., Mattoliang, L. A., & Majid, A. F. (2020). Kesesuaian antara Rencana Pelaksanaan Pembelajaran dengan Pelaksanaan Pembelajaran pada Guru Matematika Kurikulum 2013. Idaarah, 4(1), 100-110.
Nurhasnah, Maulida, L., Mufti, Z., A., Latifah, A.,, Agung, R. (2022). IMPLEMENTASI KURIKULUM 2013. Educational Journal of Islamic Management (EJIM).2(2). Doi: ejim/v2n2.1903
Paldi, J., & Jailani, J. (2019). Keterlaksanaan standar proses pada pembelajaran matematika menurut Kurikulum 2013 pada kelas XII SMA Negeri. PYTHAGORAS: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 14(1), 80-91.
Rahmah, N., & Triana, S. (2023). Kendala-Kendala Implementasi Kurikulum 2013 Pada Pembelajaran Matematika Di Tingkat Sekolah Menengah Atas. COMPETITIVE: Journal of Education, 2(1), 69-80.
Ratumanan, T. G., & Tetelepta, Y. (2019). Analisis Pembelajaran Matematika Berdasarkan Kurikulum 2013 pada SMA Negeri 1 Masohi. Jurnal Magister Pendidikan Matematika (JUMADIKA), 1(1), 25-34.
Revita, R., & Fitri, I. (2019). Evaluasi Evaluasi Pelaksanaan Kurikulum 2013 Pada Tahap Perencanaan Dalam Pembelajaran Matematika Sma. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 197-208.
Safitri, A., O., Handayani, P., A., Sakinah, R., N., Prihantini. (2022). Implementasi Kurikulum 2013 dalam Pembelajaran Jarak Jauh pada Masa Pandemi Covid-19 . JURNAL BASICEDU. 6(1).
Saputro, S., Untu, Z., & Rusdiana, R. (2022). Analisis buku teks matematika kurikulum 2013 kelas VII SMP pada komponen kelayakan isi, penyajian materi ajar, dan penyajian pembelajaran. Primatika: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(2), 149-158.
Saraswati, S., Safitri, A., & Kabiba, K. (2020).Peran guru dalam implementasi Kurikulum 2013. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran (JPP), 1(3), 120-128.
Sesrita, A., & Febriani, A. (2024). Tantangan dan Solusi Guru dalam Merancang RPP Kurikulum 2013. Pena Anda: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 2(1), 1-8.
Syafitri, E., & Astuti, D. (2018). Peningkatan Ketercapaian Kompetensi Inti Kurikulum 2013 Melalui Pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL) Pada Pelajaran Matematika Siswa Kelas X IA–1 SMA Negeri 1 Air Joman. Jurnal Math Education Nusantara, 1(2), 49-59.
Turmuzi, M., & Wahidaturrahmi, W. (2021). Analisis Kompetensi Profesional dan Pedagogik Mahasiswa Pendidikan Matematika Dalam Implementasi Kurikulum 2013. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(2), 341-354.
Wahyu ningsih, E. (2019). Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Problem Based Learning dalam Implementasi Kurikulum 2013. Jurnal Pengembangan Pembelajaran Matematika, 1(2), 69-87.
Yahya, F. N. (2017). IMPLEMENTASI PENDEKATAN SAINTIFIK DENGAN AUTHENTIC ASSESSMENT KURIKULUM 2013 DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA PADA SISWA KELAS VII MTS AL-IHSAN KRIAN. Jurnal Pendidikan Matematika (JPM), 3(1), 09-15.
Zuhdi & Nurmeidina, R. (2022). Persepsi Guru dan Siswa Terhadap Kurikulum 2013 pada Pembelajaran Matematika. MATH LOCUS: Jurnal Riset dan Inovasi Pendidikan Matematika. 3(2)