Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Dalam Pembelajaran Tematik Terpadu Menggunakan Model Discovery Learning di Kelas VI UPTD SD Negeri 06 Maek
DOI:
https://doi.org/10.36665/theorems.v9i1.890Keywords:
Learning Outcomes, Integrated Thematic, Discovery Learning ModelAbstract
The purpose of this study was to determine the improvement of student learning outcomes in integrated thematic learning using the Discovery Learning model in class VI SD Negeri 06 Maek. This type of research is a class action research conducted in two cycles. This research was conducted at UPTD SD Negeri 06 Maek, Bukuk Barisan District, Lima Puluh Kota Regency, in the odd semester of the 2023/2024 academic year. The subjects of this study were students of class VI UPTD SD Negeri 06 Maek in the 2023/2024 academic year totaling 15 people consisting of 7 boys and 8 girls. The instruments used in this study were observation sheets, tests, and attitude journals. The results showed that learning on theme 2 increased every meeting from cycle I 67% of students scored above the Minimum Completion Criteria, Cycle I Meeting II reached 80% and cycle II reached 93% until cycle II. So it can be concluded that the improvement of student learning outcomes in integrated thematic learning using the discovery learning model in class VI SD Negeri 06 Maek.
References
Arikunto, Suharsimi. (2015). Dasar–Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta : Bumi Aksara.
Arikunto, Suharsimi, Suhardjono & Supardi. (2019). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta : Bumi Aksara.
Aulia, A & Masniladevi. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Articulate Storyline 3 untuk Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik pada Pembelajaran Temtik Terpadu di Kelas III SD. Jurnal Pendidikan Tambusai, Volume 5, Nomor 1
Faisal. (2014). Sukses Mengawal Kurikulum 2013 Di SD. Yogyakarta : Diandra Kreative.
Fajri, Zaenol. (2019). Model Pembelajaran Discovery Learning Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa SD. Jurnal IKA, Vol 7, No. 2
Fauziah & Zaiyasni. (2021). Peningkatan Proses Pembelajaran Tematik Terpadu dengan Menggunakan Model Discovery Learning di Kelas IV SD. Journal of Basic Education Studies, Vol 4, No 1
Hamzah, dkk. (2011). Menjadi Peneliti PTK Yang Profesional. Jakarta : PT Bumi Aksara.
Junindra, Fitri, Putri, Nasti, dan Erita. (2021). Mendesain Pembelajaran IPS dan PKn Berbasis Literasi ICT (Information and Communication Technology) pada Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, Vol 5, No 6
Kemendikbud. (2016). Pelatihan Implementasi Kurikulum 2013. Jakrta : Departemen Pendidikan Nasional.
Kharisna, F., Alwi, N. A., Perdana, A. S., & Padang, U. N. (2021). The Effect of Using The Scramble Learning Model on The Learning Motivation of Third Grade Elementary School Students Learning Indonesian Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Scramble Terhadap Motivasi Belajar Siswa Sd Kelas. 9(2), 20–27.
Kristin, Firosalia. (2016). Analisis Model Pembelajaran Discovery Learning Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD. Jurnal Pendiddikan Dasar PerKhasa, Vol 2, nomor 1.
Kunandar. (2014). Penilaian Autentik (Penilaian Hasil Belajar Peserta Didik Berdasarkan Kurikulum 2013). Jakarta : Rajawali Press.
Kunandar. (2015). Penilaian Autentik : Penilaian Hasil Belajar Peserta Dididk Berdasarkan Kurikulum 2013. Jakarta : PT Raja Grafinda Persada.
Linda, dkk. (2020). Implementasi Pemeblajaran Tematik Terpadu Dengan Pendekatan Kontekstual Di Kelas VI B SD Negeri 16 Banda Aceh. Jurnal, Tunas Bangsa, Vol. 7, No.1
Majid, Abdul. (2014). Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung : PT Remaja Rosdakarya.
Mulyasa. (2010). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Bandung : PT Remaja Rosdakarya.
. (2017). Guru dalam Implementasi Kurikulum 2013. Bandung : PT Remaja Rosdakarya.
. (2018). Implementasi Kutikulum 2013 Revisi. Jakarta : PT Bumi Aksara.
Nurdin, Syafruddin & Adriantoni. (2016). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta : PT Raja Grafindo Persada.
Nuroso & Putri. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Tematik Melalui Model Pembelajaran Discovery Learning Pada Siswa Kelas IV Semester I Sd Negeri Pucangluwuk 02 Kecamatan Bojong Kabupaten Tegal Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Dimensi Pendididkan, Vol. 16. No.2
Rahmadevi, Triska & Farida S. (2020). Peningkatan Proses Pembelajaran Tematik Terpadu dengan Model Problem Bassed Learning (PBL) Kelas IV SDN 14 Gadut Kabupaten Agam. Jurnal Inovasi Pembelajaran SD, Vol 8, Nomor 7.
Rosalina, Sudin, dan Sujana . (2016). Penerapan Model Discovery Learning Untuk Mningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Perubahan Wujud Benda. Jurnal Pena Ilmiah, Vol. 1, No. 1
Rusman. (2019). Pembelajaran Tematik Terpadu : Teori, Prakmatik dan Penilaian. Jakarta : Raja Grafindo Persada.
Sakinah, Windiyani & Novita. (2020). Pengaruh Penenrapan Model Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Jurnal Widyagogik, Vol. 7, No. 2
Sani, Ridwan Abdullah. (2016). Penilaian Autentik. Jakarta : Bumi Aksara.
Sugianto & Wicaksono. (2020). Penerapan Model Discovery Learning Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Siswa SMA Pada Kompetensi Pertidak Samaan Rasional Dan Irasional. Indonesian Jurnal of Education and Learning, Vol 3, No. 2
Sugiono, (2020). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : ALFABETA, cv.
Sukma, Elvia & Ovavia, Cicilia. (2021). Pembelajaran Keterampilan Membaca : Problematika dan Solusinya. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Volume 10 Nomor 3. 577.
Susanto, Ahmad. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta : Kencana.
Watipah, Yosneni. (2019). Peningkatan Proses Pembelajaran tematik Terpadu dengan Menggunakan Model Discovery Learning di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal On Teacher Education, Volume 1 Nomor 1. 20-21.
Widoyoko, E.P. (2016). Penilaian Hasil Pembelajaran di Sekolah. Yogyakarta : Pustaka Belajar.
Yuliana, desi & Sulfemi, W.B. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Rontal Keilmuan, Vol 5 No. 1, 19-20.
Yuliana, Nabila. (2018). Penggunaan Model Pembelajaran Discovery Learning Dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendididkan dan Pembelajaran, Volume 2, Nomor 1.
Zikri, A, Ningsih, S.R & Yalvema Miaz. (2019). Model Discovery Learning Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Tematik Terpadu Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, Volume 3 Nomor 4.