Kevalidan Pengembangan Buku Saku Berbasis Konstruktivisme Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Kelas VIII SMP Negeri 3 Kota Solok

  • Rahmi Azhari Universitas Mahaputra Muhammad Yamin
  • Rita Oktavinora Universitas Mahaputra Muhammad Yamin
Keywords: Pocket Book, Constructivism, Two-Variable Linear Equation System

Abstract

The purpose of this research is to produce a valid constructivism-based pocket book on the material of the system of linear equations of two variables. This type of research is development research that uses the ADDIE development model consisting of 5 stages, namely Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation. Furthermore, data collection uses an assessment instrument in the form of a questionnaire which is validated by 4 validators before being tested. The instruments used are questionnaires for material experts, media experts, and linguists. Based on data analysis, the questionnaire validation of material experts was 88.65%, media experts 77.50% and linguists 88.00%. From the results of the study it can be concluded that the pocket book developed is valid.

References

Adhia, H. (2016). PENINGKATAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS XII TKR SMK ADZKIA PADANG DENGAN MODEL STAD. THEOREMS (THE jOuRnal of mathEMatics), 1(1), 19-27.

Amri, Sofan. (2013). Pengembangan dan Model Pembelajaran dalam Kurikulum 2013.Jakarta: Prestasi Pustakaraya.

Arini. Aida. (2019). “pengembangan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Melalui Pembelajaran Konstruktivisme dan Sosiokultural”. Indonesia Journal Of Islamic Education Studies (IJIES). Malang: Vol.2 No.2

Fahtria Yuliani, Lina Herlina. (2015). “ Pengembangan Buku Saku Materi Pemenanasan Global Untuk SMP “ . Laporan Penelitan .UNNES.

Hizair. (2013). Kamus Lengkap Bahasa Indonesia. Jakarta: Tamer

Husein. Muhammad. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Buku Saku Pada Kompetensi Dasar Mengidentifikasi Defenisi dan Ruang Lingkup Sarana dan Prasarana Kantor Pada Siswa Kelas XI APK SMKN 1 Surabaya. Universitas Negeri Surabaya: (E-Journal.unesa)

Mukminah, dkk. (2016). Pengaruh Penggunaan Pocket Book Siswa Dengan Teknik Evaluasi Media Puzzle Ceria Terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika “Lensa”. Mataram: Vol.3 No.2, ISSN 2338-4417. IKIP Mataram.

Nurul Hidayati Dyah Sulistyani, Jamzuri & Dwi Teguh Rahardjo. (2013) “Perbedaan Hasil Belajar Siswa Antara Menggunakan Media Pocket Boook Dan Tanpa Pocke Book Pada Materi Kinematika Gerak Melingkar Kelas X”. Laporan Penelitian. UNS

Pratiwi, R. W., & Handayani, S. (2019). Pengembangan Lembar Kegiatan Peserta Didik Berbasis Kontekstual Pada Materi Koordinat Kartesius Di Kelas VIII MTsN Kota Solok. THEOREMS (THE jOuRnal of mathEMatics), 4(1), 81-88.

Pratiwi, R. W., & Oktavinora, R. (2018). Practicality of Numerical Method Workbook Based on Constructivism in FKIP UMMY Solok. PROCEEDING IAIN Batusangkar, 1(2), 333-338.

Pratiwi, R. W. (2016). Tahap Design Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Konstruktivisme pada Perkuliahan Aljabar Linier Elementer di Program Studi Pendidikan Matematika UMMY Solok. THEOREMS (THE jOuRnal of mathEMatics), 1(1), 28-34.

Sriyanti, dkk. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Konstruktivisme Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel. Universitas Islam Negeri Alauddin, Makasar: (E-Journal Of Islamc Education Vol. 2, No. 2).

Suharminin Arikunto. (2012). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan . jakarta : PT Bumi Aksara

Published
2024-01-10