Pengaruh Video Pembelajaran Interaktif Terdapat Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Peserta Didik Kelas IX SMA Negeri 38 Padang

  • Siti Nurhikmah Universitas Adzkia
Keywords: Interactive Video, Concept Understanding

Abstract

This study aims to determine the interactive learning video has a better effect on the ability to understand the concept of quadratic equation material in class IX SMP Negeri 38 Padang. The type of research used is quantitative research with experimental methods. The research design used is posttest-only control design, with the consideration that the treatment results can be known after treatment. This study used random sampling technique. The sample used was 62 students, spread over two classes. Data collection in this study was carried out through test techniques. The test technique given to measure the concept understanding ability of students in the experimental class and control class. The result of this study is the value of tcount = 6.535 with the value of ttable = 2,000. So it can be concluded that H0 is rejected and H1 is accepted in the sense that the average value of classes that use interactive videos is better than classes that do not use interactive videos on the ability to understand the mathematical concepts of class IX students of SMP Negeri 38 Padang.

References

Arikunto. (2016). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Aulia, M. A. (2020). Pengaruh Pendekatan Kontekstual Terhadap Kemampuan Memecahkan Masalah Matematika Pada Siswa SMP. https://www.researchgate.net/profile/Melatiapri-Aulia 2/publication/341926202

Biu, E.O., Nwakuya, M.T., &Wonu, N. (2019). Detection of Non-Normality in Data Sets and Comparison between Different Normality Tests. Asian Journal Of Probability and Statistics, 5(4), 1-20

Fatimah, L. U., & Alfath, K. (2019). Analisis kesukaran soal, daya pembeda dan fungsi distraktor. AL-MANAR: Jurnal Komunikasi dan Pendidikan Islam, 8(2), 37-64.

Ferdiansyah, D., Satriani, S., & Syamsuadi, A. (2022). Deskripsi Pemahaman Konsep Siswa Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Ditinjau Dari Kepribadian Sensing Dan Intuition Siswa SMP Delta: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 10(2), 257-270.

Jayanthi, S. (2018). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE NUMBERED HEADS TOGETHER TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA SISWA KELAS VIII SMPN 2 GUNUNG TALANG. THEOREMS (THE jOuRnal of mathEMatics), 3(2), 173-182.

Khairani, M., Sutisna, S., & Suyanto, S. (2019). Studi meta-analisis pengaruh video pembelajaran terhadap hasil belajar peserta didik. Jurnal Biolokus: Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi dan Biologi, 2(1), 158-166.

Lestari, dkk. 2018. Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT Refika Aditama

Motondang, Z. (2014). Pengujian Normalitas Data. Medan: PPs Universitas Medan.

Ngalimun, dkk. 2015. Strategi dan Model Pembelajaran. Yogyakarta: Assawaja Pressindo

Novikasari, I. (2016). Uji Validitas Instrumen. Purwokerto: Institut Agama Islam Negeri Purwokerto.

Novita, L., Sukmanasa, E., & Pratama, M. Y. (2019). Penggunaan Media Pembelajaran Video Terhadap Hasil Belajar Siswa Sd. Indonesian Journal Of Primary Education Penggunaan, 3(2), 64–72.

Pamungkas, W. A. D., & Koeswanti, H. D. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Video terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 4(3).

Prastica, Y. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran terhadap Hasil Belajar pada Mata Pelajaran Matematika Siswa Sekoah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 4120–4126.

Prastica, Y., Hidayat, M. T., & Ghufron, S. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Video Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar pada Mata Pelajaran Matematika Siswa Sekolah Dasar. Jurnal BASICEDU: Journal of Elementary Education, 5(5), 3260-3269.

Pratiwi, E. M., Gunawan, G., & Ermiana, I. (2022). Pengaruh Penggunaan Video Pembelajaran terhadap Pemahaman Konsep IPA Siswa. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2), 381-386.

Purwanti, B. (2015). Pengembangan media video pembelajaran matematika dengan model assure. Jurnal kebijakan dan pengembangan pendidikan, 3(1).

Siwi, F., & Puspaningtyas, N. D. (2020). Penerapan Media Pembembelajaran Kognitif Dalam Materi Persamaan Garis Lurus Menggunakan Video di Era 4.0. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 1(1), 7-10.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi R & D, dan Penelitian Tindakan). Bandung: Alfabeta

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian. CV: Alfabeta. Bandung.

Sugiyono. (2020). Cara Mudah Menyusun Skripsi, Tesis, dan Disertasi. Bandung: Alfabeta

Syaifar, M. H., Maimunah, M., & Roza, Y. (2022). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Peserta Didik pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Ditinjau dari Gender Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 519-532.

Tristanti, L. B., Ernawati, W., & Hidayati, W. S. (2021). Penerapan Video Media Pembelajaran Penjumlahan Bilangan Bulat. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(3), 413-424.

Usmadi, U. (2020). Pengujian persyaratan analisis (Uji homogenitas dan uji normalitas). Inovasi Pendidikan, 7(1).

Published
2024-01-10