Pengaruh Model Pembelajaran REACT Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Peserta Didik Kelas XII MIPA SMA N 6 Padang

  • Asriyah Nasution Universitas Adzkia
Keywords: REACT Learning Model, Problem Solving Ability

Abstract

The formulation of the problem in this study is whether there is an effect of the REACT learning model on the mathematical problem solving skills of XII MIPA class students of SMA N 6 Padang. The research method used is Quasi Experimental Design. The population is students of class XII MIPA SMA N 6 Padang and as a sample is class XII MIPA 1 as an experimental class and class XII MIPA 2 as a control class, both classes were randomly selected. Data collection was done by test technique. Then the collected data were analyzed using the t-test, based on the results of the t-test analysis with a significance level of ???? = 0.05, obtained  >  (2.141> 1.994), so it can be concluded that there is an effect of the REACT learning model on the mathematical problem solving skills of students in class XII MIPA SMA N 6 Padang.

References

Afriansyah, E. A., dkk. (2020). Edmodo E-learning Media Training for Learning Optimization. Journal Pekemas, 3 (2): 33-39.

Ahmad, M., dan Asmaidah, S. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Realistik untuk Membelajarkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Matematika, 6 (3): 373- 384.

Arikunto. 2016. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Chotimah, N.H. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Generatif (MPG) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah dan Disposisi Matematis Siswa di Kelas X pada SMA Negeri 8 Palembang. Universitas PGRI Palembang. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2): 166 – 175.

Fakhruriza, O., dan Kartika, I. (2015). Keefektifan Model Pembelajaran Relating, Expriencing, Applying, Cooperating, dan Transfering (REACT) untuk

Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMP Pada Materi Kalor. Jurnal Riset dan Kajian Pendidikan Fisika, 2 (2): 54–57.

Fatimah, L. U., dan Alfath, K. (2019). Analisis Kesukaran Soal, Daya Pembeda dan Fungsi Distraktor. Jurnal Komunikasi dan Pendidikan Islam, 8 (2): 37-64.

Fatmala, K., Churiyah, M. dan Nora, E. (2016). Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Kontekstual REACT (Relating, Expriencing, Applying, Cooperating, dan Transfering). Jurnal Pendidikan Bisnis dan Manajemen. 2 (1): 27–40.

Jayanti Ratnasari, dkk. (2018). Pengaruh Metode Pembelajaran Problem Solving Terhadap Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas XI SMA Muhammadiyah-10 Rantauprapat. S I G M A. 4 (1): 21–29.

Nurhasanah, D. S., dan Luritawaty, I. P. (2021). Model Pembelajaran REACT Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Jurnal Pendidikan Matematika, 1 (1): 71-82.

Permatasari, R., dan Nuraeni, R. (2021). Kesulitan Belajar Siswa SMP Mengenai Kemampuan Koneksi Matematis pada Materi Statistika. Jurnal Pendidikan Matematika, 1 (1): 145-156.

Sugiyono. (2020). Cara Mudah Menyusun Skripsi, Tesis, dan Disertasi. Bandung: Alfabeta.

Suryabrata Sumadi. (2015). Metodologi Penelitian. Jakarta: Rajawali Pers.

Yunita, A., & Pratiwi, R. W. (2022). Analisis Kesulitan Peserta Didik Dalam Menyelesaikan Soal Bilangan Bulat Kelas VII SMPN 3 Kota Solok. THEOREMS (THE jOuRnal of mathEMatics), 7(2), 163-175.

Published
2024-01-10